mini-avontuur in eigen omgeving

Hardlopen of wandelen? Probeer ‘Runwalk’

Als hardloper ondervind ik soms de nadelen daarvan en loop ik mezelf soms voorbij. Sinds kort heb ik Runwalken ontdekt, waarbij ik ook wandel en ander dingen doe – een heel simpel idee dus. Het is afwisselend én gezond. Met tips voor een avontuurlijke runwalk.

Fanatiek hardlopen heeft voor- en nadelen. Zelf zat ik een jaar langs de zijlijn nadat ik hielspoor had opgelopen. Blessuretijd is vervelend, zeker als het een eeuwigheid duurt; wat moet je dan weer verzinnen om fit te blijven? Ook ben ik soms te veel bezig met het hardlopen zelf, omdat het in je eentje wat saai kan zijn: dan zet ik een koptelefoon op en let ik nog maar nauwelijks op de omgeving. Ik ben dan een rennende robot die ondertussen muziek zit te luisteren.

runwalk-alice-goes-wild-emma-simpson-unsplash

#Runwalk

Sinds kort heb ik er een nieuwe ‘sport’ bij: Runwalk. Ik kwam de hashtag #runwalk tegen op de Instagram-account van een Britse avonturierster die ik volg, en mijn nieuwsgierigheid naar nieuwigheid was meteen gewekt. Eigenlijk is het heel simpel: je maakt een combinatie van hardlopen en wandelen, en soms stilstaan om andere dingen te doen. Ik zag meteen voordelen en probeerde het uit. Met succes.

Allereerst vind ik Runwalk net wat avontuurlijker – en tegelijk natuurlijker – dan alleen hardlopen. Het is afwisselender, je ziet meer van het landschap. Bij hardlopen trekt het landschap als een film aan me voorbij, maar nu mag ik even rustig aandoen, stilstaan, opgaan in de outdoors, en improviseren als ik wil. Soms maak ik een foto, een andere keer doe ik zelfs wat yoga-achtige stretchoefeningen. Je zit meer in het moment. Het voelt wat natuurlijker om meer om je heen te kijken. En als je naar het dierenrijk kijkt: is het daar ook geen kwestie van hollen, wandelen én stilstaan?

Gouden combinatie

Wandelen heeft enorm veel voordelen, de filosofen jubelen er al eeuwen over. Maar van hardlopen bouw ik keihard conditie op. De combinatie is dus goud. Runwalken is misschien zelfs gezonder dan hardlopen. Je bouwt meer conditie op als je in verschillende tempo’s loopt en je hartslag laat vertragen en dan weer versnellen. Bovendien is de kans op een blessure kleiner.

 

Tips om een Runwalk avontuurlijker te maken

  • Runwalk een mooie nieuwe wandelroute, zoals ik wel doe met de Smokkelroute in Strijbeek. Met alleen hardlopen kan het onhandig zijn een wandelroute te lopen omdat je op een routekaart moet kijken.
  • Dwalen is leuk en lekker avontuurlijk. Kies dan juist geen vaste route, maar kies voor het moment en improviseer. Kies intuïtief een pad dat je spannend lijkt. Ik doe dit vaker in het Mastbos bij Breda.
  • Runwalken is al afwisselend, maar je kunt het nog afwisselender maken. Kies er bijvoorbeeld voor om ’s avonds of juist ‘s ochtends te gaan, dan zie je een ander landschap.
  • Combineer het met stretchoefeningen, bijvoorbeeld als je spontaan een bankje tegenkomt. Ik heb zelfs wel eens een boek meegenomen. Of combineer het met zwemmen in een meertje. Zo ga ik wel eens zwemmen bij de Galderse Meren in het Mastbos, de achtertuin van Breda. Ook in de winter. Zwemmen in een meertje levert mij veel op.
  • Ik laat soms mijn playlist mijn tempo van de runwalk bepalen. Sommige nummer vragen om hardlopen en snelheid, andere om wandelen en stilstaan.
  • Kijk ook eens op #runwalk op Instagram.

Brigitte Ars
   

runwalk-alice-goes-wild