terug naar de natuur 

Rewilding; hoe je je ‘wilde kant in jezelf en de natuur terugvindt

We moeten de wilde kant in onszelf weer ontdekken. We zijn fysiek en mentaal gezonder als we de natuur opzoeken, blijkt uit onderzoek. En de gewoonten hanteren die we ooit hadden toen we met de natuur verbonden waren. Rewilden, dus. Met onder het artikel: tips van bekende re-wilders.

Rewilding betekent ‘opnieuw wild maken’. Terugkeren naar een oorspronkelijke, ongecultiveerde, natuurlijke staat. Dat kun je doen met natuur, zoals bijvoorbeeld in het Amerikaanse Yellowstone Park is gebeurd, waar wolven opnieuw zijn uitgezet. Ook in Nederland worden natuurgebieden teruggebracht in een wildestaat.

Maar het kan ook met mensen. Het geciviliseerde laagje waaronder we ons bevinden, (een beetje) afpellen. Niet iedereen hoeft te leven zoals Mirjam Lancewood beschrijft in ‘Mijn leven in de Wildernis’, jagend en slapend in de wildernis. Maar we kunnen er wel door geinspireerd worden en dingen meenemen voor het dagelijks leven. Bijvoorbeeld door belemmeringen, patronen en hokjes los te laten en vervolgens meer vanuit vertrouwen, verbondenheid en vrijheid te kunnen leven. Of dingen in de natuur beter te leren zien , wat het uitgangspunt is van het net verschenen (Engelstalige) book ‘Rewild Yourself. 23 Spellbinding Ways to Make Nature More Visible’ van Simon Barnes.Het laatje op leuke manier beter naar de natuur kijken en ons weer verbinden met de natuur.

waarom zijn we wild op wild?

Duidelijk is dat ons verlangen naar wildernis groeit. Boeken met het woord ‘wild’ erin zijn succesvol, en we hunkeren er steeds vaker 

Waarom vinden we het zo heerlijk om in het wild te zijn, en zelfs om ons wild te gedragen? Volgens Tara Woods – een ‘wild Fitness’ coach – is het iets natuurlijks. We zijn we niet goed aangepast aan de omgeving die we voor onszelf hebben gecreëerd.  Veel welvaartsziektes hebben hiermee te maken, en zowel lichamelijk als mentaal hebben we hieronder te lijden, zegt zij in haar TEDx talk over ‘Rewilding yourself’. Het heeft alles te maken met ons isolement van de natuur. We zitten vooral binnen en bewegen weinig. Het eten is enorm bewerkt en veel mensen zitten opgesloten in hun gedachten.

Vergelijk het met dieren, zegt Woods: als je ze van hun natuur afscheid, en van hun natuurlijke manier van eten, worden ze somber en kunnen ze hun natuurlijk gedrag niet uiten. Als ze in het bos zijn, zoals wolven, dan zijn ze alert, gefocust en levendig. “Dat is een krachtige overeenkomst met mensen,” zegt ze. “Als je ons uit onze natuurlijke omgeving haalt en ons isoleert van natuur dan lijden we ook.

De natuur geneest en weet het beter

Zelf neemt ze mensen mee de natuur in om ze te laten rewilden, bijvoorbeeld door ze te laten eten uit de natuur. Na een paar dagen leven ze fysiek, mentaal, emotioneel en spiritueel helemaal op. Ze zag na enkele weken mensen uit hun depressie komen, oudere mensen weer rennen, diabetici stoppen met insuline en mensen met problemen met hun huid of spijsvertering beter worden. Mensen zagen er anders uit. “Het is simpelweg je innerlijke dier weer terugnemen de natuurlijke omgeving in”, zegt Woods. 

In die natuurlijke omgeving lijkt alles te kloppen, omdat we er genetisch op zijn afgesteld. Neem het lopen op blote voeten: schoen verpesten onze voeten, en vervolgens vertelt de podoloog dat je speciale zolen voor je klachten moet gebruiken. Terwijl onze voeten eigenlijk uit zichzelf fantastisch in elkaar zitten. Hebben we al die wetenschap wel nodig, vraagt Woods zich af, want de natuur en de natuurlijke habitat passen ons zo goed, dat de wetenschap die ondoordringbare complexiteit nooit kan evenaren. De natuur weet het het beste – de natuur geneest.

zoek je wild child

Ook de wat spirituelere Erica Wohldmann somt in de TED lecture ‘An Urban Dweller’s Guide to Rewilding’ de voordelen van re-wilding op en vindt dat je je ‘Wild Child’ moet herontdekken. Woods leefde zelf een half jaar in de Amerikaanse natuur als een nomadische jager-verzamelaar. “We zijn een verlening van de natuur. Natuur geeft ons verbinding en compassie”, zegt ze. Angst en stress smelten weg, maken plaats voor vriendelijkheid, groei en creativiteit.

 rewild reizen

 Inmiddels zijn er ook heuse rewild-reizen te maken waar je aan mee kunt doen, zoals die van het Nederlandse Rewild Wildernisreizen. Je kunt er leren wildplukken, een familieweekend in de Ardennen doen, maar ook een week bivakkeren tussen de beren in de Sloveense alpen of te paard door de wilde, ongerepte Kaukasus trekken. Perfect voor wie zichzelf niet – zoals Erica Wohldmann of Mirjam Lancewood – lange tijd wil onderdompelen in de wildernis, maar het gewoon eens een week aan den lijve wil ervaren, als avontuur, en daardoor geïnspireerd wilt worden.

Het zou wel eens de opmaat kunnen zijn naar een groter, wilder avontuur.

Hoe kun jij meer rewilden in je leven

Drie lessen van Tara Woods:

  1. Eet vers, liefst wat uit de aarde komt.
  2. Maak zoveel mogelijk oorspronkelijke bewegingen: rennen, zwemmen, tillen, klimmen, springen, spelen, dansen, balanceren, worstelen
  3. Zorg dat je zoveel mogelijk buiten bent. Eet buiten, spendeer je weekenden buiten, ontmoet je vrienden buiten. Overigens wordt dit steeds meer mainstream. Het gevaar is wel dat je de ‘dierentuin-mentaliteit’ blijft houden. Zonder de wilde, bevrijdende mindset kun je niet echt rewilden. Vraag je dus bij alles af: is het bevrijdend, voel ik me hier vrijer bij?

Drie lessen van Erica Wohldmann:

  1. Planten zijn je beste vrienden. Communiceren met planten helpt je je omgeving beter te zien. Veel mensen zien alleen billboards, maar Wohldmann ziet elderberry trees. Ze ziet planten als medicijn of voedsel. Eet onkruid. Ga wildplukken. We lopen iedere dag langs heerlijk gezond eten zoals dandelion (Paardenbloem. Heerlijke wortels, bloemen, blaadjes en je mag ook nog een wens doen)
  2. Hoe meer je geeft, hoe meer je krijgt. Leven in het bos maakte haar bewust van de relatie tussen geven en ontvangen. Zeker wat betreft avontuur. Wat geven we aan de aarde die ons voedt, vraagt ze zich af. Pesticiden en monocultuur, of diversiteit. “Zijn we alleen steward van de natuurlijke wereld of alleen consumenten van de bronnen.”
  3. Hou ervan om vies te worden. Veel douchegel’s bevatten giftige stoffen, maar aarde bevat stoffen die serotonine verhogen, en sommige microben maken ons sterker. Én beschermen tegen ziekten.

Lezen

Brigitte Ars