Betekenis avontuur verandert met de tijdsgeest

 

Het Nieuwe Avontuur zit vooral in jezelf

 

Lange tijd ging avontuur over overwinnen, nieuwe gebieden ontdekken, gevaren trotseren. Maar het karakter van het begrip ‘avontuur’ is door de eeuwen heen behoorlijk veranderd, en heeft de laatste tien jaar een nieuwe, nog persoonlijkere wending gekregen. Het avontuur zit nu vooral in jezelf, in je mindset. En draait om transformatie: het is steeds meer een manier om jezelf te ontwikkelen en een positieve impact te hebben op je omgeving. Negen kenmerken van het Nieuwe Avontuur.

Nu alles ontdekt is, vraag je je af of avontuur überhaupt nog bestaat. Welke plek op de aarde is nog niet ontdekt? En kun je het beklimmen van de Mount Everest nog wel een avontuur noemen als klimmers de meest comfortabele, plat betreden weg naar de top nemen, en waarbij het vooral om geld en status lijkt te gaan? Avontuur draait immers in essentie immers om het opzoeken van het onverwachte en onvoorspelbare nieuwe situaties, uit je comfortzone treden, uitdagingen opzoeken.

Ja, avontuur bestaat nog en is groter dan ooit. En je hoeft er niet voor in de rij op de Everest te staan. Integendeel. Het Oxford woordenboek ziet avontuur als ‘een ongebruikelijke, opwindende of gedurfde ervaring’ of ‘bereid zijn om risico’s te nemen of nieuwe methoden, ideeën of ervaringen uit te proberen.’ Dat kan dicht bij huis. En is veel breder dan reizen. Of het nu gaat om een weekend hiken door de ‘wildernis’ van Exmoor, je een nacht begeven in een onbekend deel van een stad, of het beginnen van een voor jou abnormale hobby of de gedroomde onderneming-met-passie: het is een avontuur!

De definitie van avontuur is de laatste jaren nogal veranderd, zo blijkt ook uit onderzoek (ATTA, 2017). Waar avontuur nog maar tien jaar geleden vooral ging om gevaar en overwinnen, gaat het nu vooral om persoonlijke groei, je eigen reis uit de comfort zone. De avonturier in jezelf ontdekken.

Transformatieve ervaringen, heet dat. Het betreden van die andere wereld waarin je wordt uitgedaagd, waar je mag spelen, mislukken, opklauteren en je verwonderen, levert veel op. Het zorgt dat je met afstand naar je ‘normale’ leven en werk kijkt, en je leven in een andere perspectief ziet, leert en groeit. Avontuur kan zorgen voor inspiratie, creativiteit, mentale en fysieke gezondheid, veerkracht, zelfvertrouwen, maar ook gewoon fun en verbondenheid met anderen. Avontuur wakkert het vuur aan in jezelf en brengt je tot leven.

Wat typeert het Nieuwe Avontuur?

 

Negen kenmerken:

1 – Het is persoonlijker: het gaat om mindset

Natuurlijk is het karakter van de avonturier altijd van belang geweest; denk aan de koene ridder en de dappere ontdekkingsreiziger. Maar vandaag de dag is avontuur persoonlijker dan ooit. Avontuur zit in jezelf, in je mindset, je instelling, je mentaliteit. Jij bepaalt zelf wat jouw avontuur is, waar je comfort zone zit. Voor een doorgewinterde bergbeklimmer ligt de K2 misschien binnen zijn comfort zone, maar zit een solo-tocht voor jou er nog behoorlijk buiten.

2 – Presteren hoeft niet meer per se – Avontuur gaat over ontdekken, groei en leren.

Het gaat over bedoeling, in plaats van doel. Over exploreren, lukken en mislukken. Over spelenderwijs wijs worden. Volgens onderzoek van Atta, de internationale organisatie voor reisavontuur, willen avontuurlijke mensen vooral leren, groeien en ontwikkelen: transformatie. Je leert door ervaring. Het zorgt voor nieuwe inzichten, zelfvertrouwen, positiviteit, het ontdekken en verwezenlijking van je potentieel, gezondheid, fun, openheid, verbondenheid met anderen en je omgeving. Avontuur gaat niet over de reis buiten, maar uiteindelijk om het ontdekken van je innerlijke tocht. Dat maakt avontuur waarde- en betekenisvol.

3 – Avontuur hoeft niet episch, duur en tijdrovend te zijn

Het Nieuwe Avontuur kan ook dichtbij en kort. Ook daar vallen voldoende avonturen te maken en dingen te ontdekken. De Brit Alastair Humphries bedacht de term ‘micro-avontuur’: een nacht de natuur in, en je voelt de herboren. Niet van 9 tot 5, maar van 5 tot 9. Mijn eigen adagio: Zoek liever het onbekende in het bekende, dan het bekende in het onbekende. Bijvoorbeeld liever dwalen in een onbekend deel van Londen of Amsterdam dan weer de zoveelste shopping mall in een verre stad (zien er allemaal hetzelfde uit). 

4 – Avontuur hoeft niet (meer) gevaarlijk te zijn.

Wel heb je lef en moed voor nodig om uit je comfort-zone te stappen, over je grenzen te stappen, en uitdaging en risico aan te gaan. Gewoon beginnen dus. De Doorstep Mile, heet dat in Scandinavië: laat los, durf de eerste stap te zetten, dan gaat de rest vanzelf. Iets wat trouwens niet makkelijk is in onze op controle en voorspelbaarheid gerichte maatschappij, maar waar nu net zoveel behoefte aan is.

5 – Avontuur gaat om het verhaal, de betekenisvolle ervaring en de reis

De ervaring is belangrijker dan de bestemming. Een middel in plaats van een doel. Tijdens de reis maak je dingen mee, beleef je dingen die betekenis hebben. Misschien weet je van tevoren wat je gaat doen, maar vogel het niet allemaal tevoren uit: juist de onverwachtheid zorgt voor avontuur, verrassing en intensiteit – dit geeft het gevoel dat je leeft! Doelbewust doelloos is dus ook een avontuur – door ergens spelenderwijs, spontaan en onbevangen in te staan, hou je een open, nieuwsgierige en flexibele houding.

6 – Het gaat over verbinden

Hét woord van nu: verbinden. Lijkt al haast een cliché maar is het niet, nooit. Mensen zijn geboren om te verbinden. En met avontuur ben je continu aan het verbinden: met je omgeving, de natuur, met mensen die anders zijn, andere culturen, degenen met wie je samen avonturen beleeft – je mentoren en maatjes. Maar ook met jezelf, zeker ook als je solo kiest. Verbinding maakt de reis intens en leerzaam, het geeft diepgang aan avontuur.

7 – Het altruïsme is terug in avontuur! De avonturier als wereldverbeteraar.

Jarenlang weggeweest. Ridders waren dapper en nobel naar anderen, en het eerste boek in de geschiedenis dat over avonturiers geschreven is, ‘De Avonturier’ (17e eeuw!), vond dat avonturiers geen avonturier waren als ze hun medemens niet hielpen. Afgelopen eeuwen werd avontuur vaak geassocieerd met destructieve ontdekkingsdrang en hedonistisch toerisme – niet helemaal terecht trouwens.

Dat verandert nu. Sinds een paar jaar gaat avontuur ook weer over ‘de ander’ en ‘het milieu’. Hoe avontuur helpt om de wereld te verbeteren? Het antwoord zit in het vorige punt: verbinden. Door daadwerkelijk deel uit te maken van je omgeving ga je je er verantwoordelijk voor voelen en wil je iets betekenen. Zo las ik online over de bijna uitgestorven gouden leeuwaapjes die in de buurt van Rio de Janeiro wonen. Interessant, vond ik. Maar toen ik ze werkelijk bezocht en met biologen en omwonenden sprak, wilde ik daadwerkelijk iets doen om ze van uitsterven te behoeden. Avontuur wordt op deze manier impactvol. Zo is avontuur niet een doel, maar een middel.

8 – Avontuur is ‘vrouwelijker’ geworden.

Ingewikkeld om te zeggen wat precies ‘vrouwelijk’ is, maar dit kwam op een conferentie in Bristol naar voren. Avontuur is aan het veranderen, en het Nieuwe Avontuur is precies wat vrouwen belangrijk vinden in avontuur: verbinding, persoonlijke groei en aandacht voor de reis zelf – niet de prestatie en het gevaar. Des te saillanter omdat avontuurlijke vrouwen vroeger nooit werden toegelaten in de mannelijke wereld van avontuur en geen avontuurlijke eigenschappen kregen toegeschreven – nu nog altijd, trouwens. Zie dit artikel over hoe vrouwen steeds avontuurlijker worden. 

9 – Avontuur is diverser en democratischer dan ooit.

Niet alleen vrouwen zijn enorm in opkomst in avontuur. Een eeuw geleden beschouwde de filosoof George Simmel oudere avonturiers nog als sneu, in zijn essay ‘Het Avontuur’. Volgens onderzoek zijn ouderen zelfs de grootste opkomende groep in avontuur. Avonturiers zijn steeds minder vaak ‘jonge witte mannen’. In het verleden speelden bijvoorbeeld sherpa’s of andere etniciteiten slechts een figurantenrol in avontuur. Dat begint gelukkig te veranderen.

 

Interessant? Wil je ook avontuurlijk leven? Deel dit artikel op social media en schrijf je in op de nieuwsbrief van Alice goes Wild, een nieuw platform voor avontuurlijke vrouwen.

Brigitte Ars