web analytics

Duurzaam leven en reizen

 

Het ABC voor de nieuwe, groene avonturier

 

De klimaat- en coronacrisis zetten ons aan het denken. Hoe leef je een avontuurlijk leven waar jij en je omgeving beter van worden? En hoe krijg je als avontuurlijk denker impact? Een ABC voor de groene avonturier om op het rechte pad te blijven (of er juist vanaf te wijken). Start bij A, en krijg Z als je beloning.

A is voor Anders denken

Avonturiers zijn befaamde anders-denkers en non-conformisten, die altijd van de outdoors en andere culturen hebben gehouden. Avontuurlijk toerisme is actief, kleinschalig, respectvol, groen en anders. Het is een van de snelst groeiende takken binnen het toerisme. Avontuurlijk denkers kunnen het voortouw nemen en het goede voorbeeld geven. De wereld moet groener, dat staat buiten kijf.

Je kunt geen oude problemen oplossen met de oude denkwijze die het heeft veroorzaakt, zei Einstein al. Daarvoor is een avontuurlijke mindset nodig: nieuwe manieren van denken. Als avontuurlijk pionier kun je meedenken over nieuwe oplossingen en initiatieven. En ze uitvoeren. Want ook dat is de kracht van de avonturier: gewoon doen.

B is voor Bewustwording

Alles begint met bewustwording. Ooit zag ik mijn consciëntieuze Indiase schoonvader hier met een stevige zwaai een leeg blikje Cola in de struiken mikken. Alle omstanders schrokken ervan. Wat bleek? Hij wist gewoon niet dat dat niet kón. In India is er altijd wel een heilige koe of straatveger die de boel achter de kont opruimt. Niet alleen was hij zich er niet bewust van, maar ik was me er ook niet bewust van dat zijn actie deel uitmaakte van de Indiase cultuur.

Na bewustwording komt verandering. Aanpassen aan een nieuwe werkelijkheid is voor veel mensen  ongemakkelijk en stuit op weerstand. Gelukkig houden avonturiers van verandering. Zie de huidige milieu– corona- en economisch crisis als een avontuurlijke uitdaging waar iedereen uiteindelijk van zal groeien. Behalve materieel dan.

C is voor CO2-Compensatie

Voorkomen is beter dan verstikken en verwoesten. Laten we vooral het avontuur dichter bij huis zoeken, en als het niet kan: compenseren.  Zie op Milieucentraal hoe je dat aanpakt als je het reizen niet kunt laten.

D is voor Dieren

Het gaat niet alleen over ‘kjoete’ koala’s met een hoog Instagramgehalte die het dramatische slachtoffer zijn van de klimaatravage (wat we door de coronacrisis al bijna zijn vergeten), maar over alle dieren, wereldwijd. Oude avonturen die het dierenrijk koloniseren, zoals zwemmen met dolfijnen en rijden op olifanten…dat kan echt niet meer. Dieren zijn geen slaven. Zet de dieren en hun omgeving centraler, dan komt het met onze blauwe bol ook weer goed. Dieren maken ons slimmer en gelukkiger, is een van de lessen van het boek ‘De acht grote lessen van de natuur’.

E is voor Ecotoerisme

Op reis? Kies bij voorkeur een bestemming die veel moeite doet om een ecobestemming te zijn. Of ga georganiseerd, en laat jezelf inspireren door organisaties als Better Places.

F is voor Fantasie

Juist met de huidige klimaatcrisis heb je fantasie nodig om niet de eerste beste verre bestemming te kiezen, maar ook op zoek te gaan naar het avontuur dichtbij. Zoek het onbekende in het bekende, ook binnen Nederland. Kijk bijvoorbeeld eens op het ontzettend leuke Honeyguide (waarvoor ik een trotse ambassadeur ben!) dat positief toerisme in Nederland steunt en je verrast met verborgen pareltjes in ons land. 

G is voor Geld

Eigenlijk hoef je het avontuurlijke reizigers niet te zeggen: geef tijdens je avonturen je geld lokaal uit, bij lokale eet- en koffietentjes en slaapgelegenheden. Reis lokaal. Lekker authentiek. Dan profiteert de lokale bevolking ook van jouw komst. Zoals bij Campspace waarbij je je tent opslaat in de iemands achtertuin. Dus vergeet de grote ketens en bedrijven. Goed om te weten: van alle reissectoren komt van het Adventure Tourism het grootste aandeel bij de lokale bevolking terecht, aldus een onderzoek van de internationale brancheorganisatie voor avontuurlijk toerisme ATTA.  

H is voor Happy

Realiseer je dat alles wat je goed doet voor anderen en de omgeving, je gelukkig maakt.

I is voor Impact

We willen als avonturiers impact maken, op onszelf en de wereld. Adventure Travel is nu al de meest duurzame tak van toerisme, juist omdat deze reizigers weten hoe belangrijk ongerepte natuur en betekenisvolle culturele ervaringen zijn, aldus de Wereldorganisatie voor Toerisme (WTO). “Adventure tourism is what tourism should be today and definitely what tourism will be tomorrow”, zei Taleb Rifai, secretaries-generaal van de WTO al in 2012.

Laten we proberen dit verder uit te dragen, onze stem laten horen.

J is voor Jezelf

Bedenk dat je zelf het grootste voorbeeld voor anderen, voor je omgeving, voor je kinderen. Met de dingen die jij doet, kun jij anderen inspireren.

K is voor Kleding

Misschien nooit over nagedacht (ik in ieder geval niet tot voor kort, eerlijk gezegd..), maar een van de meeste vervuilende dingen binnen Adventure Travel is de outdoor kleding: vaak is die gemaakt van niet-duurzame materialen. Vervang afgesleten kleding langzaam voor duurzamere merken of koop tweedehands. 

L is voor Locals

Als reizende avonturiers houden we van locals en hun authentieke leven in andere culturen. Maar wiens perspectief nemen we aan als we avontuurlijk reizen? Hoe willen mensen zelf dat hun eigen cultuur gezien wordt? Als je nieuwsgierig en open genoeg bent leer je echt begrijpen wat de blik van de lokale gemeenschappen is. Pas dan praat je van echt avontuur.

Het fijne is dat je van avontuur zoveel leert. “De werkelijke ontdekkingsreis is niet het zoeken naar nieuwe landschappen maar het zien met nieuwe ogen”, zei Marcel Proust al.

M is voor Minimalisme

Moderne avonturiers zijn over het algemeen geen spullenjagers. We jagen op ervaringen, dromen, wijsheid, daar liggen onze diepe verlangens. Ook als je met een rugzak reist, realiseer je weer hoe weinig je nodig hebt. Sleurhutten met sateliet-antennes zijn niet ons ding. Vijfsterrenhotels ook niet. Zet ons in een tentje met een kampvuur onder de duizend sterren, en we zijn zielsgelukkig. Houden zo. 

N voor Nederland

Nederland? Avontuur? We zijn toch het meest zekere, georganiseerd land ter wereld met een hoog verzekeringspolis-gehalte? Zoek het avontuur in Nederland, bijvoorbeeld door een microavontuur. Zoek het onbekende in het bekende, niet het bekende in het onbekende. De Biesbosch, Woerden of die onbekende wijk in je stad. Die gekke hobby, die interessante persoon. Zeg JA op alles, bijna alles dan. Avontuur begint om de hoek, bijvoorbeeld in het donker. Goed voor je pinpas en de aardbol.

O is voor Opruimen

Leave no trace, zie ook letter Q. Er zijn bovendien veel avonturiers die het voor anderen oplossen: plastic opvissen tijdens het duiken, rotzooi op het strand oprapen. Waarom niet een strandloop organiseren waarbij je tegelijk rommel opruimt? Hopelijk ben je een voorbeeld voor de rommelkonten en ruimen ze het voortaan zelf op.

P is voor Pionieren

Avonturiers zijn dol op vooroplopen. Laten we onze avontuurlijke geest gebruiken om tot nieuwe oplossingen te komen.

Q is voor quote

“Neem alleen herinneringen mee en laat alleen maar voetstappen achter.” – Een Chief uit Seattle. Met deze oude wijsheid van inheemse volken heb je de rest van dit alfabet niet meer nodig. En de quote van Alice Goes Wild: “Zoek het onbekende in het bekende, niet het bekende in het onbekende.”

R is van Respect

Respect voor dieren, anderen, de omgeving. Wie reist met respect toont zich een ware avonturier.

S is voor Slow

Stilstaan kunnen wij rusteloze avonturiers maar moeilijk, maar Slow is een goede tweede optie. Langzaam is bijna altijd beter, ook voor het milieu. Een vliegtuig is bovendien zo avontuurlijk als de landingsbaan eronder: totaal niet. Reis het liefst met openbaar vervoer, boot, trein. Het liefst nog te voet (een wandeltocht in Nederland bijvoorbeeld), per fiets of per kano.

T is voor Telefoon

Vraag jezelf – net als ik – af of je je af en toe kunt bevrijden van dit gekke ruimtemonstertje dat ons is komen beheersen. Het leven wordt er leuker van als niet iedereen naar het schermpje staart en weer echt contact maakt. En het wordt weer een echt avontuur als je niet alles opzoekt. Ga voor echtheid en ouderwetse onvoorspelbaarheid.

U is voor Uitdaging

Avontuur is een uitdaging, net als een nieuwe wereld. Er is veel rotzooi gemaakt, op allerlei manieren, de uitdaging is deze op te ruimen. Koppel bijvoorbeeld een fysieke ‘challenge’ aan een ecologische uitdaging, bijvoorbeeld door geld op te halen voor een organisatie die de orang-oetans steunt.

V is voor Vrouwen

Vrouwen zijn nieuw in avontuur, maar ook niet. Officieel maken vrouwen 53 procent uit van de avontuurlijke reizigers, volgens onderzoek. Lange tijd is gezegd dat ze niet avontuurlijk zijn, of kunnen of mogen zijn. Nu zijn we het wel, en we slaan een nieuwe richting uit binnen avontuur: van overwinnen naar respect. Van vernietiging naar vernieuwing en verbinding. 

W is voor Waterfles

Zo belangrijk: water, waar we ook heen gaan. Blijf duurzame flessen vullen. Altijd. Te koop bij ecowinkels.

X is voor Xenofiel

Geniet van alles wat vreemd en anders is. Hoe meer je het andere waardeert, hoe meer je je verbonden voelt en er iets voor wilt doen. “Reizen is fataal voor vooroordeel, onverdraagzaamheid en bekrompenheid, zei schrijver Mark Twain al.

Y is voor IJsland

Voor velen nog altijd avontuurland nummer één, dankzij de buitenaardse omgeving, vele mogelijkheden voor avontuur en het groene toerismebeleid. Jammer én gelukkig dat dit nu juist het enige land is binnen Europa dat alleen per vliegtuig te bereiken is. Compenseren dan maar, of toch maar overslaan.

Z is voor Zinvol

Avontuur is gericht op zinvol leven en zinvol reizen. Volg dit ABC, en je avontuur wordt nog zinvoller, omdat je bijdraagt aan een betere wereld.

Nog een extra letter of idee toe te voegen aan het Groene Alfabet? Laat je reactie achter.

Brigitte Ars